סיקים, כפר צ'ונג - צפון מזרח הודו

סיקים היא אחת המדינות היותר יפות, פסטורליות ונקיות בהודו, ובכל זאת לא מהמתויירות שבה. פגשתי שם כמה תושבים שטוענים אפילו שהיא המדינה הכי נקייה במזרח אסיה, לא בדקתי.. אבל אפשר להאמין לזה. סיקים נמצאת בצפון מזרח הודו וגובלת בשלוש ארצות- בנפאל ממערב, בטיבט (סין) מצפון ובממלכת בוטהן ממזרח. המיקום הגיאוגרפי של המדינה הפך את האוכלוסייה בה לעשירה ומגוונת, תפגשו ברחוב בפנים הודיות, נפאליות וטיבטיות. בגלל ריבוי הגבולות יש צורך לקבל אישור-פרמיט על מנת לטייל שם.
( ארחיב בהמשך )

רבים מתבלבלים ונוטים לחשוב שבסיקים יהיו אנשים המשתייכים לדת הסיקית אבל אין לשם "סיקים" כל קשר לסיקיזם. הסיקים רובם יושבים בכלל בחבל פנג'אב שנמצא דווקא בקצה השני של הודו. משמעות המילה SIKKIM (=PEACEFULL)  ואכן אם תבקרו שם תיווכחו לדעת שהשם מצדיק את המקום, את האנשים בו ואת האווירה.
טיול בסיקים יכול להיות מגוון- טיול במקדשים ומנזרים, טרקים יפייפים עם נוף מושלג או סתם מנוחה בכפרים. אני הגעתי לסיקים אחרי טיול בנפאל ולכן הטרקים לא היו בראש מעייניי, החלטתי שאני רוצה להכיר את התרבות של הסיקימים לעומק (כן ככה אומרים) והדרך הכי טובה לעשות את זה היא להיות עד כמה שאפשר חלק מהם.

סיליגורי וגנטוק

הגעתי לסיקים באוטובוס מנפאל, שהגיע לעיר סיליגורי שנמצאת מדרום לסיקים. בסיליגורי ניתן להוציא את הפרמיט שהזכרתי למעלה. הפרמיט לא עולה כסף אבל יש צורך בצילום דרכון ובתמונת פספורט. הוא ניתן בד"כ ל15 יום אבל ניתן להאריך אותו בגנטוק (עיר הבירה) אם יש צורך [ניתן להוציא את הפרמיט גם מדארג'לינג].
מסיליגורי יצאתי בג'יפ לגנטוק . 5 שעות נסיעה, כ170 רופי לאדם. רוב המלונות נמצאים במרוכז ברחוב שנקרא TIBET ROAD. אני לנתי בTRAVEL LODGE  בחדר נחמד ב400 רופי. לא ממליצה להשאר בגנטוק יותר מלילה, אבל מי שבכל זאת בוחר להישאר יש אגם יפה שנמצא באזור ששווה ללכת לראות- "צ'אנגו לייק", מוזיאון לחקר טיבטיזם למי שמתעניין ורחוב שנמצא ממש מתחת לטיבט רוד שיש בו הרבה חנויות ומעוצב קצת בסגנון אירופאי- נחמד ולא יותר.

יוקסום וכפר צ'ונג

יצאתי מגנטוק יום למחרת בבוקר בג'יפ לפלינג PELLING, 6 שעות נסיעה,150 רופי. פלינג היא מעיין עיירה קטנה שמורכבת בעיקר ממלונות, אבל יש ממנה נוף מדהים וממנה ניתן לצאת לכפרים ולטרקים מסביב. אני ישנתי במלון GARUDA  ב300 רופי לחדר. במעלה פלינג יש מנזר גדול ובדרך אליו אפשר לעצור ל"קפה ומאפה" במאפיית "לוטוס בייקרי". דווקא המאפייה שבדרך שבתה אותי ולא המנזר- היא מנוהלת בשיתוף עם בית הספר ממול כך שכל ההכנסות הן לטובת בית הספר והתלמידים הבוגרים גם מאיישים אותה. כשהגעתי לשם שאלתי אם אפשר להצטרף ליום שלם ולעזור באפייה, הם קיבלו אותי בשמחה וליוויתי אותם כל היום למחרת מהפתיחה, לאפייה ועד הסגירה. בצהריים הם לקחו אותי לסיור בבית הספר. נהנתי מכל רגע! סיימתי את היום עם חיוך ואולי גם עם עוד קילו או שניים. הם לא דרשו כסף אבל החלטתי לתת כתרומה לבי"ס.

מפלינג יצאתי ליוקסום YUKSOM (שעתיים וחצי)- יוקסום היא עיירה קטנה פסטורלית ומקסימה. ניתן לצאת ממנה לטרקים או סתם לקחת את הרגליים ולשוטט בכפרים מסביב. מיוקסום בחרתי ללכת לכפר צ'ונג TSONG-(שעתיים הליכה בערך) כפר קטן קטן כמעט ולא מתוייר,עם נוף מקסים. אחרי טיול קצר בכפר תיווכחו לדעת איזה אנשים טובים ומארחים מדהימים. איך שהגעתי, ישר הציעו תה ומשהו מתוק לאכול.

בצ'ונג לנתי אצל המשפחה של סנטוש (בהום סטיי). הייתי שם חמישה ימים שבמהלכם גיליתי כל כך הרבה על החיים שלהם בכפר. הכפר מקיים את עצמו ולכן תראו הרבה פרות, עזים, וערוגות. הירקות לאוכל שתאכלו נקטף מהגינה, החלב לצ'אי שתשתו נחלב בזה הרגע מהפרה, ואת המעיל של האב הכינה האם מהצמר שגזזה מהעזים.
המשפחה של סנטוש (משפחת צ'טני) אירחה אותי ודאגה לי כאילו הייתי בת בית. ממליצה בחום לשהות אצלם. תוכלו להגיע ליוקסום ופשוט לשאול שם איך מגיעים ומה הטלפון של משפחת צ'טני.